سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چالش های خودروسازی در آفریقا

چالش خودروسازی 

خودرو‌سازی در قاره پهناور آفریقا از گذشته تا به امروز با چالش های متعددی مواجه بوده است و با وجود تقاضای کافی در بازار این محصولات، صنایع وابسته به خودرو‌سازی و همچنین خود این صنعت پاسخگوی نیاز‌ های این قاره نیست. ایجاد اشتغال پایدار از جمله اثرات مستقیم داشتن صنعت خودرو‌ سازی آفریقا پویا و قدرتمند در یک کشور یا منطقه است که خود ابعاد دیگر اقتصادی را به‌ دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر این قاره به دلایل متعددی که ناشی از بی‌ ثباتی در منطقه است دچار چالش‌ های زیادی شده که خودرو‌سازی هم از این اتفاقات در امان نبوده است. رشد جمعیت از طرفی و نیاز بازار این قاره به خودروهای ارزان‌ قیمت برای فعالیت در بخش حمل و نقل باعث شده تا روزنه‌ های امیدی برای این صنعت بتوان متصور شد.اما از سال 2012 به بعد به‌ تدریج وضعیت خودروسازی در این قاره بهبود نسبی پیدا کرده است. محدودیت در واردات در واقع حمایت از فعالان داخلی به‌حساب می‌ آید و بر اساس برنامه‌ ریزی‌هایی که صورت گرفت قرار بود این کشور در سال 2018 با تولید 2 میلیون دستگاه به صادر‌کننده خودرو تبدیل شود. در دهه‌ های گذشته تلاش‌ های زیادی برای ایجاد خط مونتاژ در کارخانه‌ های خودرو‌سازی این قاره انجام گرفت که عموما با سوءمدیریت و بی‌ ثباتی‌ های سیاسی با مشکلات زیادی همراه بوده است. 

واردات خودرو در آفریقا

شرکت پژو در این کشور حضور فعالی دارد و در برخی مدل‌ ها تا 700 هزار دستگاه تولید دارد. نیجریه تنها کشوری نیست که نشانه‌ هایی از پیشرفت را در بخش خودرو‌سازی نشان می‌ دهد بلکه دولت آفریقای جنوبی هم تصمیماتی جدی برای توسعه و رشد این بخش از صنعت گرفته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ های صورت گرفته مقدار تولید این کشور در سال 2/ 1 میلیون دستگاه بوده است که افزایش سهم تولید داخلی از اولویت‌ های این برنامه است. در آفریقای جنوبی شرکت فورد حضوری فعال دارد و در تلاش است در هر سال مقدار تولید خود را تا سال 2018 به دو برابر افزایش دهد.